fredag 23. mars 2012

Reisen til Jan Mayen

20. Mars: Bodø-Gardermoen

Jeg fikk knapt sove noe natt til tirsdag, da jeg var full av forventninger og litt angst.
Heldigvis kom jeg meg opp til rett tid og fikk kastet i meg et par brødskiver før jeg i all hast kom meg til flyplassen, 2 timer før avreise fra Bodø.

Flyet ankom Oslo-Gardermoen like etter 12 på dagen, da var det bare å komme meg til hotellet for å møte mine nye kolleger. Jeg var selvfølgelig meget spent på å se og møte folkene jeg skal dele hjem, arbeid, fritid og hobby med i det neste halve året(minst).
Da jeg sjekket inn på hotellet fikk jeg øye på JM-koordinatoren som ansatte meg, Torgeir.
Jeg fikk beskjed om å legge igjen bagasje på hotellrommet for nå skulle vi hente ut arbeidstøy og personlig utstyr. Jeg, Torgeir og 3 andre av mine nye kolleger kledde på oss en liten Audi A3 og kjørte ned i butikken for å shoppe. For så å levere utstyret på den militære siden av Gardermoen flyplass.

Når vi kom tilbake til hotellet hadde kontigenten sin første samling, vi stablet oss inn i et konferanserom på hotellet, og ble briefet av JM-koordinatoren, politi fra salten politidistrikt og øyas nye "høvding" (stasjonssjefen).
Etter møtet var det tid til å bli kjent med hverandre, da samlet vi oss i restauranten på hotellet.
Mitt førsteinntrykk av kontigenten er utrolig bra, så dette ser lovende ut!

21. Mars: Gardermoen-Jan Mayen

Jeg var heldig og fikk se et Antonov 124 :))
Grytidlig sto kontigenten opp for å spise frokost og smøre matpakke til flyturen. Matpakka var i tilfelle vi måtte returnere til Oslo pga dårlige landingsforhold på JM. Været skifter utrolig fort på øya, så selv om at det er gode forhold her oppe når man tar av fra fastlandet kan det være en helt annen sak når flyet når JM 3 timer etter. Rundt frokosttider fikk vi status om vær og flystripa på JM, det lovet ikke godt.. Det var lavt skydekke og et lag med slaps på banen. Men det var likevel verdt et forsøk, det skulle nemlig holdes minnemarkering av de omkommede i Hercules-ulykken dagen etter.
Vi skulle fly med Herculesen FRIGG


I flyet fikk jeg en lang drøm oppfylt, jeg fikk sitte i cockpit på Hercules under flyging, til og med under landingen på JM. Flystripa her er 1500m lang og det var meget lavt skydekke denne dagen. Pilotene la seg under skyene, og fløy meget lavt inn mot stripa. Det landa brått etterfulgt av full brems for å klare å stoppe før flystripa tok slutt. Helt ubeskrivelig følelse og absolutt noe av det kuleste jeg har opplevd.
Veldig hyggelige piloter

Må si meg misunnelig på jobben deres

Vi fløy ganske så nært havet for å komme under skyene og
inn mot stripa. Her er det ingen instrumenter som hjelper dem,
det er bare en god gammeldags manuell landing.

Ser dere flystripa? Pilotene var meget dyktige og landet flyet
under full kontroll. Herlig opplevelse, takk!


Resten av dagen gikk til å bli kjent med de vi erstatter, det er nemlig dem som skal lære oss opp før de reiser hjem uka etter. Det ble holdt noen briefer og omvisninger på stasjonen ble gjennomført. Etter dette igjen ble det en øl eller to og bassengbading;)

Det var det jeg hadde for denne gang. Håper dere liker bloggen :)

Espen




7 kommentarer:

  1. Utrolig spennende, Espen! Lykke til videre! Vi skal følge bloggen din :)

    SvarSlett
  2. Mærius Yohandsome24. mars 2012 kl. 01:02

    Kjempe spennende! Artig lesning. Jeg må si meg misunelig på jobben og oppholdet ditt ! ;)

    Hvor ofte kommer de med forsyninger? Kjedelig vis dere skulle gå tom for klor og øl:P

    Hvordan får dere strøm?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :)

      Det kommer forsyninger ca annenhver måned, neste gang kommer det båt med store kolli som byggmateriell, kjøretøy osv.
      Neste fly kommer i juli eller august.
      Strøm er det 3 Scania V8 som sørger for. Men det er flere nødaggregater, og aggregater til enkelte av hyttene.

      Slett
  3. sååå artig å les, espen:) du må ta masse bilda og skriv når du har tid:)

    SvarSlett
  4. Det skal æ gjør :) kem som skriv forresten? står bare anonym

    SvarSlett
  5. hemmelig beundrer vel

    SvarSlett
  6. Hmm. det kan være så mange :p

    SvarSlett